28 Nov 2010

Al Asr


For all the time that we have lost,

Did you ever give back to the one you cherish?
or did you always lose faith?
And did you ever say love to the one you care?
or did you always fell heavy when saying?

People who say that yesterday was yesterday,
and today is today,
they have drown.

But because He is Timeless.
And just because,
should we all be in the Exception.
Rather than be in the Deception.


p/s- Thanks to Kak Farah for the Usrah. I write as a reminder, and for my own self too. Much love.

26 Nov 2010

Ini kisah si gebu salji ^^


Kak Izfa : korg tau x knape salji putih?
Kitorang: emm,,emm,,emm,,entahlah..nape eh?
Kak Izfa: Ha, Allah jadikan salji putih ni ade hikmahnye..Bile salji turun kite mesti rase mcm stress sikit la sebab sejuk,susah nak jalan la,langit pun mendung je,hati kita mesti rase macam runsing..Bayangkan kalau salji ni kalernye hitam.
Kitorang: O0o0o..betulla..
Kak Izfa: Bile salji putih,hati jadi senang je ^^
p/s:Thnx kak izfa,lpas ni kalau tgk salji mesti sy ingt kat k iz..Kalau mcm citer my girl tu kan hero msti tringat heroin bile salji lebat..So sy nk tringt dkat kak iz la bile salji turun..hehe..

25 Nov 2010

Cinta Dunia


Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Akan tiba masanya kamu akan diserbu oleh bangsa-bangsa lain (musuh-musuh kamu), sebagaimana orang-orang lapar mengadap hidangan di dalam jamuan”. Sahabat bertanya, “Apakah semua itu berlaku disebabkan oleh jumlah kami yang sedikit?”. Rasulullah S.A.W menjawab, “Tidak, bahkan ketika itu jumlah kamu amat ramai, tetapi ramainya kamu tidak lebih dari seumpama buih-buih di laut. Allah akan mencabut dari hati musuh-musuh kamu rasa gerun mereka terhadap dirimu, dan dimasukkan ke hatimu penyakit AL-WAHAN”. Seorang sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah al-wahan itu? “Jawab Rasulullah SAW, „Penyakit wahan itu adalah kecintaan yang amat sangat kepada dunia dan takut akan kematian. ”
Hadis riwayat Abu Daud

 Apa yang dimaksudkan dengan dunia?
Firman-Nya,
"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan, senda gurau, perhiasan, bermegah-megah antara kamu, berlumba-lumba banyak harta dan anak. Ibarat hujan ( yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan) yang tumbuhnya mengkagumkan para petani. Kemudian tumbuh-tumbuhan itu menjadi kering dan kamu lihat kuning warnanya, kemudian hancur. Dan di akhirat, azab yang keras, keampunan dari Allah dan keredhaanNya. Dan kehidupan dunia itu adalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
(Surah Al-Hadiid [57]:20)
Dunia adalah segala sesuatu yang membuat kita lalai kepada Allah. Misalnya, solat dan sedekah tetap dikatakan urusan dunia jika niatnya ingin dipuji makhluk hingga hati lalai terhadap Allah.
Sebaliknya, orang yang sibuk bekerja siang malam mencari wang untuk diagihkan kepada yang memerlukan atau untuk kesejahteraan umat (bukan untuk kepentingan peribadi) walaupun aktivitinya nampak seolah-olah duniawi, namun itu bukanlah termasuk dalam golongan cinta dunia.
Ertinya, segala sesuatu yang membuat kita taat kepada Allah, maka hal itu bukanlah urusan dunia.

 Apa pula yang dimaksudkan dengan cinta?
Menurut hadis Nabi, orang yang sedang jatuh cinta cenderung selalu mengingat dan menyebut orang yang dicintainya (man ahabba syai’an katsura dzikruhu), kata Nabi, orang juga bisa dipermain oleh cintanya
(man ahabba syai’an fa huwa `abduhu). Kata Nabi juga, ciri dari cinta sejati ada tiga :

(1) lebih suka berbicara dengan yang dicintai dibanding dengan yang lain,
(2) lebih suka berkumpul dengan yang dicintai dibanding dengan yang lain,
(3) lebih suka mengikuti kemahuan yang dicintai dibanding kemahuan orang lain/diri sendiri.

Bagi orang yang telah jatuh cinta kepada Allah swt, maka ia lebih suka berbicara dengan Allah swt, dengan membaca firman Nya, lebih suka bercengkerama dengan Allah swt dalam i`tikaf, dan lebih suka mengikuti
perintah Allah swt daripada perintah yang lain.

 Apakah tanda-tanda seseorang itu sudah cinta dunia?
 Mari kita lihat contoh-contohnya:

(1) Bila tiba waktu sembahyang, seseorang itu dengan sengaja melewat-lewatkan sembahyang kerana lebih mengutamakan kerjanya.
(2) Orang yang suka pada jawatan malah berebut-rebut untuk menjadi pemimpin.
(3) Orang yang kaya tetapi bakhil untuk mendermakan hartanya untuk tujuan kebaikan.
(4) Orang yang suka membazir pada barang-barang yang tidak perlu.
(5) Membuat kerja dengan mengharapkan pujian dan sanjungan orang.
(6) Membiarkan jiran-jiran dalam serba kekurangan padahal diri dan keluarga hidup dalam bermewah-mewahan.
(7) Sangat cinta pada diri sehingga mudah merajuk dan sakit hati bila dirinya ditegur dan dimarahi atas kesilapan yang dilakukannya.

Moga-moga kita terhindar daripada cinta dunia dan menjadi orang yang mencintai Allah.

Jika orang sudah cinta dunia, maka akan datang berbagai penyakit hati. Ada yang menjadi sombong, dengki, serakah atau lelah memikirkan yang tak ada. Makin cinta pada dunia, makin tamak haloba manusia jadinya. Bahkan, boleh membuatkan manusia menjadi kejam untuk mendapatkan dunia yang diinginkannya. Pikirannya selalu dunia, siang malam mengejar dunia untuk kepentingan dirinya.

Ciri lainnya adalah takut kehilangan. Seperti orang yang bersandar ke kerusi, maka akan takut sandarannya diambil. Orang yang bersandar ke pangkat atau kedudukan, maka ia akan takut pangkat atau kedudukannya diambil. Oleh sebab itu, pencinta dunia itu tidak pernah merasa bahagia.

Rasulullah s.a.w yang mulia, walau dunia mudah baginya, tetapi semua itu tidak pernah sampai mencuri hatinya. Misalnya, saat pakaian dan kuda terbaiknya ada yang meminta, beliau memberikannya dengan ringan. Beliau juga pernah menyedekahkan satu lembah kambing. Inilah yang membuat baginda tak pernah terpikir untuk berbuat aniaya.

Semua yang ada di langit dan di bumi pinjaman dari Allah semata. Kita tidak mempunyai apa-apa. Hidup di dunia hanya persinggahan sementara saja.

Bagi mengelakkan kita tergolong dalam orang-orang yang cinta pada dunia, kite perlu menjaga hubungan cinta kita dengan Allah, dengan cara:
1) Solat fardhu di awal waktu
2) Bersihkan hati daripada sifat2 mazmumah
3) Qiayamulail iaitu menunaikan solat Tahajud,solat Taubat, solat Hajat, solat Witir dan solat Istikharah(setiap malam atau setiap minggu)
4) Berpuasa sunat Isnin dan Khamis
5) Mengamalkan solat Dhuha setiap hari
6) Memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah SAW setiap hari(jumlah yang disyorkan 1,000 kali sehari)
7) Makan makanan yang halal dan jauh daripada syubhah

Wallahu a'lam.

----
Tulisan Fadhilah :)

Syukur dan Sabar


Assalamualaikum dan salam sejahtera....
Dalam hidup kita sebagai seorang muslim,hidup kita takkan pernah lari daripada ujian.Jika kita diuji dengan kekayaan,maka kita bersyukur.Jika kita diuji dengan kesusahan,contohnya ditimpa penyakit,maka kita bersabar,mencari penawarnya,dan bertawakal kepada Allah swt.Para ulama dan ahli ibadah berpendapat,bahawa ujian ini dapat dapat memanfaatkan orang yang diuji di akhirat kelak jika mereka istiqamah dalam bersabar ataupun bersyukur dalam menghadapi ujian mereka.InsyaAllah kita akan diberi pahala yang setimpal.

Mula-mula ingin saya sentuh mengenai maksud syukur.Syukur dari segi bahasa bermaksud berterima kasih.Dari segi istilah pula syukur bermaksud menggunakan nikmat yang dikurniakan oleh Allah dengan tujuan mentaatiNya.

Ada tiga cara untuk bersyukur.Yang pertama adalah melalui hati,yang kedua melalui ucapan dan yang ketiga melalui perbuatan.Bersyukur dengan hati adalah mengakui bahawa semua nikmat yang kita dapat adalah daripada Allah S.W.T atau tidak mengingkari bahawa rezeki tersebut datang daripadaNya.Bersyukur dengan ucapan dapat dilakukan dengan cara mengucapkan Alhamdulillah yang bermaksud segala puji hanya bagi Allah.Rasulullah s.a.w bersabda, " barangsiapa mengucapkan subhanallah maka bagi 10 kebaikan,barangsiapa membaca Lailahaillallah 20 kebaikan dan Alhamdulillah 30 kebaikan.Bersyukur melalui perbuatan pula adalah menggunakan tubuh yang dianugerahkan oleh Allah ini untuk benda-benda yang baik.Menurut iman Al Ghazali,terdapat 7 anggota yang dapat dimaksimumkan untuk bersyukur iaitu mata,telinga,tangan,perut,kemaluan,kaki dan lidah.

Kenapa kita perlu bersyukur?
1)Kita diciptakan oleh Allah supaya bersyukur.Ini selari dengan firman Allah S.W.T
" Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui apa pun,dan Dia memberi kamu pendengaran,penglihatan dan hati agar kamu bersyukur"
(An Nahl:78)
2)Sesuatu kaum yang bersyukur tidak akan diazab oleh Allah
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآَمَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا

"Mengapa Allah mahu menyiksamu,jika kamu bersyukur dan beriman?Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui"

(An Nisa:147)

3)Allah akan menambahkan nikmat kepada orang-orang yang bersyukur

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya adzab-Ku sangat pedih"."

( Ibrahim: 7)

4)Kebaikan bersyukur itu untuk kebaikan manusia itu sendiri.Jika kita tidak bersyukur,kita sendirilah yang akan rugi.

وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

"Dan barang siapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barang siapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."

( Luqman: 12)

Sedangkan Rasulullah s.a.w pun sentiasa bersyukur,apatah lagi kita sebagai hamba yang kerdil ini.

Terdapat dalam Sahih al Bukhari, dari Aisyah ra, dia berkata: "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berdiri solat (malam) hingga kedua kaki beliau bengkak." Lalu Aisyah berkata kepada beliau, "Kenapa engkau lakukan ini, ya Rasulullah, bukankah Allah telah mengampuni dosamu yang lalu dan yang akan datang?" Lalu beliau menjawab:

أَفَلَا أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ عَبْدًا شَكُورًا

"Tidak bolehkan aku senang menjadi hamba yang bersyukur." (HR. Bukhari)

Kita tidak mahu jadi seperti Firaun,yang diberikan kerajaan yang kuat di Mesir,diberi keistimewaan oleh Allah dengan tidak pernah jatuh sakit,tetapi dia kufur dengan harta yang dimilikinya.Dia menyuruh rakyatnya menyembahnya sebagai tuhan.Akhirnya dia ditenggelamkan dalam Laut merah ketika sedang mengejar Nabi Musa dan kaumnya.

Kita juga tidak mahu jadi seperti Qarun,yang pada mulanya taat beribadah kepada Allah,tetapi apabila dia kaya,dia mengatakan kekayaan itu adalah daripada kepandaiannya sendiri.Padahal,sewaktu dia seorang yang taat beribadah dulu,dia telah pergi kepada Nabi Musa ,dan meminta kepada Nabi Musa supaya dia dikurniakan harta yang banyak,supaya dia ada lebih banyak masa untuk beribadah dan dapat membantu orang lain.Tapi setelah kaya,daripada menyembah Allah yang Esa dia menyembah berhala-berhala pula.Akhirnya dia dan hartanya ditenggelamkan ke dalam bumi oleh Allah s.w.t

Seterusnya mari kita lihat maksud sabar pula.Sabar dari segi bahasa adalah menahan.Dari segi istilah pula,sabar bermaksud kekuatan jiwa untuk menahan diri daripada berakhlak buruk apabila menghadapi sesuatu.

Antara jenis-jenis sabar

1)Sabar dalam melaksanakan perintah agama

Dalam melaksanakan perintah agama,kita mestilah tidak mengeluh.Kita mestilah cuba untuk memperbaiki amalan-amalan kita contohnya solat.Tuhan sendiri memerintahkan kita untuk bersabar semasa mengerjakan solat.

"Jadikanlah sabar dan solat itu penolongmu.Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat,kecuali bagi orang-orang yang khusyuk."

(al Baqarah:45)

Begitu juga dalam menjauhi larangan agama.Seorang yang bersabar akan cuba mengelakkan daripada melakukan perkara-perkara larangan tanpa memberi pelbagai dalih.

2)Sabar dalam ujian yang dihadapi.Jika kita ditimpa ujian yang mendukacitakan,kita hendaklah bersabar.Kita tidak boleh terlalu larut dalam kesedihan kerana pasti ada anasir-anasir yang akan cuba menggunakan kesedihan kita untuk lalai daripada mengingatiNya atau menjadikannya sebab untuk menyalahkan takdir.

Namun begitu,apabila kita melihat suatu kezaliman berlaku dan kita mendiamkan diri,itu tidak dikira sebagai bersabar,tetapi lebih kepada dayus.Sabar itu juga sebenarnya tindakan menentang kezaliman,tetapi dengan akhlak yang mulia.

Sabar ini juga seperti iman,kadang-kadang datang,kadang-kadang pergi,kadang-kadang tinggi kadang-kadang rendah.Cara-cara meraih sabar adalah:

1)Sentiasa prihatin dengan keadaan diri dan sentiasa menasihati diri sendiri

2)Ahli-ahli keluarga atau rakan saling mengingati supaya bersabar dengan menggunakan ayat-ayat Quran.

3)Memohon pertolongan daripada Allah

"Dan bersabarlah dan tiadalah kamu dapat bersabar melainkan dengan pertolongan Allah"

(Al Nahl : 127)

Kita dapat melihat contoh orang yang bersabar daripada Nabi Ayub.Baginda pada mulanya hidup bahagia dan mempunyai harta yang cukup.Akan tetapi,harta baginda semakin berkurang,dan anak-anaknya meninggal,dan ditimpa penyakit sopak.Akan tetapi,baginda tetap percaya kepada Allah dan menganggap bahawa ada hikmah disebalik kedukaan ini.Akhirnya kedukaan baginda diganti dengan kebahagiaan dan baginda diangkat darjat sebagai orang yang sabar di atas ujian yang menimpa.

Sebelum mengakhiri artikel ini,ada sebuah hadis yang sungguh cantik untuk dikongsi bersama.
Dari Abu Yahya,Syuhaib bin Sinan,Rasulullah s.a.w bersabda
" Sungguh mempesonakan urusan orang yang beriman.Kerana semua urusannya adalah baik baginya.Dan hal yang demikian itu hanya dimiliki oleh orang-orang yang beriman.Jika dia mendapat kebaikan,dia akan bersyukur,kerana hal itu yang terbaik baginya,jika dia mendapat kesulitan,maka dia bersabar,kerana dia tahu perkara itu baik baginya."
HR Muslim.

Sabar dan syukur merupakan kayu pengukur sejauh mana kita lulus dalam ujian yang diberikanNya.Sebagaimana kita berusaha hendak lulus dalam klausur,begitu juga kita mestilah berusaha untuk lulus dalam ujian yang sebenar-benar ujian ini.Kita selalu risau jika tidak lulus dalam ujian/peperiksaan yang kita hadapi.Tetapi bagaimana pula jika kita gagal dalam ujian yang bakal menentukan kehidupan kita selama-lamanya di akhirat kelak?Inilah persoalan yang harus kita tanamkan dalam diri kita semua,sebab kadang-kadang kita ambil mudah mengenai perkara tersebut.Sekian terima kasih.

15 Nov 2010

Selamat Hari Raya AidilAdha


Kami  mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua pengunjung Teratak Wihdah. Mari kita sama-sama menghayati pengorbanan para anbiya dan para pejuang agama Allah di sepanjang zaman. Semoga kita juga mengikuti semangat pengorbanan mereka dalam mencari keredhaan Allah.

Maaf Zahir dan Batin.
 

Teratak Wihdah Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino