23 Mar 2011

Jaulah Andalus.Granada.9 Mac 2011

Granada ,10/3/2011

Kami bertolak awal dari Cordoba pada hari itu. Pada pagi itu di Cordoba,seperti biasa kami solat subuh berjemaah dan membaca al-Mathurat bersama-sama. Kak Farah dan Kak Izfa telah berjasa menyiapkan sarapan pagi kami untuk hari ini iaitu roti tuna. Kalau tidak salah saya, kak Izfa telah membeli sotong yang sedap dalam tin di Morisson Gibraltar. Sotong itu turut kami makan bersama-sama roti tuna kami itu..Wala!Sedap sangat.

Pada hari ini saya,Fadhilah,Azwa naik kereta bersama Kak Mimi. Hari kami pergi Granada tu, hari tidak terlalu cerah bahkan hujan juga. Setelah kira-kira 2 jam kami sampai di Granada, di tempat letak kereta Al-Hambra. Ramai sungguh kanak-kanak pada hari ini, mereka datang bersama rombongan sekolah mereka.. Disebabkan hari hujan,semua kanak-kanak ini mempunyai payung.

Kami sudah berjalan ke tempat untuk mendapatkan tiket, ketika Azwa memberitahu saya yang saya harus membawa kad kredit sekali untuk ditunjukkan kepada orang di kaunter nanti. Hendak tidak hendak, kenalah juga kan balik ke kereta untuk mengambil kad kredit yang ditinggalkan dalam kereta ditemani Kak Mimi..Hehe..Minta maaf Kak Mimi. Selepas itu kami beratur untuk mendapatkan tiket yang telah kami tempah itu. Setelah beberapa menunggu, kami berjaya mendapatkan tiket kami. Ok,setakat ini semua berjalan lancar. Waktu untuk masuk kota Alhambra adalah pukul 2 petang, tapi jam baru menunjukkan sekitar pukul 12 tengahhari.

Seperti yang kami rancangkan, kami mengambil bas no 32 dan pergi ke bandar di Plaza Nueva. Perjalanan ke sana tidaklah terlalu lama. Sampai-sampai di sana,kami terus masuk ke kedai cenderahati yang berhampiran tempat kami turun bas tadi. Sibuk sungguh rakan-rakan kita mencari cenderahati masing-masing, ada yang membeli tshirt yang ada tulisan Granada, ada yang membeli cawan, piring perhiasan. (Payung pun ada,hehe…Tapi sebab hujan la). Saya membeli sebuah replika kecil Al-Hambra yang harganya 2,50 Euro…Murahlah kan. Setakat ini, saya rasa kedai cenderahati yang paling murah adalah di Granada.

Sejurus kemudian, kami pergi ke kedai kebab yang telah kami nampak semasa dalam bas tadi. Jaraknya tidak jauh daripada kedai tadi. Kami pun order makanan masing-masing. Ada yang order kebab shawama(kebab palestin), ada yang order burger daging dan ada juga yang order kebab dengan nasi. Kak Mimi tanya orang kedai inilah adakah masjid dibuka sepanjang masa .Orang itu jawab yang masjid buka semasa solat jemaah sahaja. Sementara itu, azwa ditemani fadhilah, kak izfa, ain pergi mencari kedai kasut kerana kasut Azwa telah basah terkena hujan. Cari punya cari, baru mereka terjumpa kasut boot kalis air harga 10 Euro. Mereka cakap susah juga lah nak cari kasut murah.. Banyak yang harga puluh-puluh lebih.

Sudah-sudah makan,kami naik kembali ke Al Hambra. Kami beratur sekali lagi untuk masuk ke dalam kota. Sebelum masuk kami mendapatkan dua audio tour guide dan mengambil beberapa peta Granada. Kami mengambil masa beberapa minit sebelum sampai di Istana Nasrid. Sebelum masuk ke Istana Nasrid, semasa sedang beratur, kami mengambil peluang untuk bergambar berlatarbelakangkan perkampungan Albaycin dibelakang. Sungguh indah panorama tersebut, bagaimanakah agaknya zaman Islam berkuasa dahulu. Bagaimanakah kehidupan orang di sini suatu ketika masa dahulu. Islam jatuh di Granada pada 1492, tapi bagi saya, walaupun saya tengok bangunan ini pada 2011, tapi saya rasa kota ini masih teguh berdiri.

Kami berjaya masuk Istana Nasrid. Dan kami dinasihatkan jangan sentuh dinding sebab takut fragile(ye ke?,tak ingat sangat). Cantik sangat kaligrafi-kaligrafi di dalam istana ini. Kesenian itu banyak menjadikan kecintaan terhadap Allah sebagai motif. Ya,Allah telah tetapkan yang istana ini tetap teguh berdiri pada hari ini, supaya kita yang hidup hari ini, dapat mengambil pengajaran daripadanya. Bagaimana Islam dapat menjadi begitu hebat kerana orang hidup berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, tetapi jatuh kerana sudah alpa dengan kemewahan yang dimiliki. Kekalahan yang agak memalukan kita, kerana kekalahan ini berlaku di sebabkan perebutan kuasa untuk merebut takhta, di mana Isabela dan Ferdinan telah mengambil peluang.

Ok, kembali kepada cerita kami, kami terus berjalan-jalan dalam Istana Nasrid, mengambil gambar dan diambil gambar, dan kami juga melihat dokumentari penemuan dan pembaikian patung singa yang dahulunya boleh mengeluarkan air. Bak kata Kak Mimi, dulu air akan terpancut daripada mulut singa apabila azan dilaungkan. Orang-orang Sepanyol berminat untuk mengetahui rahsia tersebut. Mereka membuka singa tersebut, tetapi tidak menemui jawapannya. Apabila mereka memasangkannya kembali, air itu tidak dapat keluar lagi.

Taman-taman di dalam Istana Nasrid pun bukan main cantiknya. Dengan kolamnya, dengan pokok-pokoknya. Kak Mimi kata, kalau masa spring, kat situ ada bunga Ros...Kami terjumpa juga orang-orang Malaysia yang kami jumpai di Cordoba semalam di Granada. Kami mengambil gambar bersama-sama juga di situ.

Selepas itu kami ingin menuju ke Alcazabar, the defensive zone. Dalam perjalanan ke sana, kami singgah di R &R(ye ye je, tapi tempat tu memang untuk berhenti, ade mesin jual kopi, coklat panas, ade toilet). Saya tak buat apa-apa, jadi saya tunggu je di luar duduk atas kerusi berhampiran. Orang lain ada yang ke WC , ada yang beli air. Saya pun tengok je la orang lalu lalang. Ada orang Jepun, ada orang Korea…Semua orang dah selesai urusan masing-masing, kami sambung berjalan ke Alcazabar.

Disitulah kami mula menyedari masalah kami. Pada awalnya,langsung tiada orang beratur di situ,kalau ada pun alirannya lancar sahaja. Apabila sampai giliran kami, orang tu tak bagi masuk. Orang yang jaga tu cakap dalam bahasa Sepanyol, jadi kami tidak faham. Siap macam keluarkan passport untuk dia tengok. Ada dua wanita yang baik hati belakang kami cuba tolong kami. Dia cakap “You don’t have to show your passport to go in”. Macam dia pelik tengok kami keluarkan passport. Kami pun cakap kat mereka,boleh tak tolong kami translate. Mereka cakap-cakap,lepas itu kami diberitahu tiket kami tu, tiket untuk orang yang berumur 65 tahun ke atas. Kami pun explain kat perempuan tu yang kami beli tiket kat internet untuk pelajar eu. Perempuan tu cakap kami kena pergi balik dekat kaunter tiket tanya balik pasal tiket tu. Tengok-tengok belakang,waa, dah panjang barisan. Ini semua berlaku gara-gara kami.Hehehe…

Okla,kami pun membuat keputusan pergi ke kaunter untuk tanya pasal tiket kami. Dalam perjalanan kami, kami terjumpa pekerja Al-Hambra. Kami pun tunjuk tiket kami. Dia pun kata benda yang sama. Tu tiket untuk orang tua. Dia kata,hanya tiket orang tua sahaja yang boleh dijual di internet. Kami pun bertambah keliru. Nak tak nak kami teruskan lagi perjalanan kami. Kami ternampak customers’ service. Kami pun masuk dan ceritakan masalah kami. Orang tu tanya dah berapa jauh kami pergi, kami katalah kami dah masuk Istana Nasrid. Orang tu kata kami sangat bertuah sebab dapat masuk istana nasrid dengan tiket yang lebih murah. Kami katalah,kami student EU, kami memang boleh dapat diskaun. Dia kata,masalahnya yang kat internet tu hanya untuk orang tua sahaja. Tak dapat juga nak salahkan kami,sebab memang di website Alhambra tu, dia ada cerita pasal student EU boleh dapat diskaun, tapi lepas tekan link nak beli tiket, terus keluar web yang bahasa sepanyol semata.

Orang tu kata awak tak ada pilihan lain kecuali beli tiket baru. Mungkin awak boleh dapat refund, tapi dia tak jamin sebab kami dah masuk Istana Nasrid.. Dia pun bagi email address untuk tuntut gantirugi. Rasanya kami ada tanya juga, boleh tak kami tambah je duit, and infact kami beli satu euro mahal untuk harga student eu sebab guna internet. Orang tu kata tak boleh, dan dia tunjuk kad student euro yang kami kena ada kalo nak beli dengan murah. Dan kami tak ada kad tersebut. Kami pun tanya dia boleh tak kami try je masuk mana-mana tempat yang boleh masuk. Dia kata boleh je cuba. Kami pun jalan lagi,dan masuk satu taman ni. Bila orang yang scan tiket, mestilah nampak je tiket tu untuk orang tua kan. So bila dia dah perasan,mulalah kami tengok muka pelik orang tu.hehe..Kami kata kami dah nak keluar…Haha..sure-sure lah kami bukan orang umur 65 tahun ke atas…kih2…Auf keinen Fall nak menyamar jadi diaorang.

Kami tidak cuba untuk masuk Generalife sebab macam malas nak naik, then duduk kat taman tu dan bertadabur Al-Quran…Tak ingatlah surah apa buat kat situ masa tu. Sebelum keluar kami ambil wuduk di Tandas Awam Alhambra dan keluar. Sebab saya dan Ain siap dahulu, kami solat dahulu berjemaah bersama-sama. Lepas tu giliran Kak Mimi and the geng…Kami solat di tepi tempat parking kereta dengan di alas carpet Kereta dan kain yang kak Izfa bawa..Thanks Kak Izfa!.....

Selepas itu kami mengambil bas untuk pergi ke Albayzin untuk solat magrib dan isyak di sana. Kami solat berjemaah magrib disitu berimamkan imam masjid tersebut dan menyambung solat jamak Isya kami masing-masing. Masjid itu kemas je. Kalau nak ambil wuduk kene menuruni tangga ke ruang mengambil wuduk yang luas dibawahnya. Waktu kami sampai, saya ada ternampak pelancong ni, nak masuk kawasan masjid. Tapi orang jaga tu kata, minta maaf, waktu melawat dah tamat sekarang. Kasihanlah jugak pakcik tu,tapi nak buat macam mana kan. Mungkin tutup sebab nak solat jemaah masa itu.

Lepas solat kami beli buku nota comel yang dijual dekat masjid tersebut, yang samaada ada ukiran dalam istana Nasrid atau motif-motif di dalamnya. Lepas itu kami bergambar di sekitar masjid tersebut berlatarbelakangkan kota Al-Hambra. Selepas itu kami mengambil bas ke Bandar, makan di Bandar, makan kebab juga, takpun macam Doenerteller macam tu. Then kami kembali ke kereta dan ingin pergi ke hotel kami. Proses mencari hotel kami agak sukar juga sebenarnya. Berapa lama kami pusing-pusing sebab tak jumpa hotel kami.. Kami dah jumpa nama jalan yang sepatutnya hotel tu ada kat situ, tapi nombor hotel tersebut tak jumpa pulak.Kami pun dah rasa pelik.

Last-last kami gi tanya orang kat sebuah restoran ni, orang tu suh jalan straight je. Nanti jumpa la. Kiri kanan jalan tu gelap je. Dan nampak macam ada kilang lama yang tak ada orang je. Kami macam jumpa tempat tu, tapi tempat tu nampak creepy, gelap and bangunan nampak macam buruk. Kami pun bersoaljawab sesama sendiri, betul ke tempat ini. Kami dah harap bukan tempat ini..Tiba-tiba ada orang keluar. Dia kata betul la tempatnya. Dia kata ni jalan belakang, dia suh kami pergi masuk ikut jalan depan. Actually kalau ikut jalan depan ok je. Biasalah kan bangunan belakang nampak creepy, macam kat belakang rumah kedai kat Malaysia yang jenis lama sikit tu. Nampak lah cam buruk.Depan ok je…

Saya Kak Izfa,Kak Farah,Ain tidur sebilik…hehe…Sebelum tidur kami tilawah dulu kat bilik kak Mimi. Balik bilik kami kami tilawah lagi surah al Mulk…Malam tu lewat gak lah tidur, sebab orang kena tunggu turn masuk bilik air, cam Ain pun kemas-kemas barang dia. Kul satu jugak kot baru tidur. Akibatnya,pagi esok kami bangun lewat jugak ar. Saya set jam kul 530 kot,sedar-sedar kul 630 kot.…Rupa-rupanya orang bilik satu lagi pun baru bangun. Ingatkan kami je yang lewat..hehe…Nasib baik waktu tu kan winter lagi, tak habis lagi waktu….

Kami plan keluar pukul 9 pagi the next day.Tuan hotel itu sangat baik, dia perempuan tempatan lah kot . Dia cakap dekat Azwa dan Q kot, yang anak dia Islam.Sebelum bertolak ke Malaga, kami bergambar bersama tuan hotel tersebut dengan kereta sewa kami berlatarbelakangkan hotel orang itu…Pelik kan ayat saya,takpe ade mase saye edit balik..Ni saya cube langsaikan hutang dulu…Ok..Salam.

4 coretan:

izfa.hazmi on 23 March 2011 at 14:37 said...

seronoknya baca catatan perjalanan ni lisa! detail :D semua moment2 yang lisa ceritakan terbayang dalam fikiran kak izfa..part nak carik hotel tu..lalu kilang yang creepy, gelap, xde orang..seram lah juga..hehehe...and finally, Alhamdulillah bila jumpa hotel..semua orang bole tdo dgn lena setelah kepenatan seharian dalam bilik yang sangat selesa..duvet berlapis2 (at least dalam bilik kita la)..hihihiii

huda on 23 March 2011 at 22:50 said...

akak pon suka sambal sotong dlm tin tu...
kelakarnya korang punya tiket utk senior...hihih ..dah la lisa tu kecik n comey je, cane nak nyamar...
mmmm, letaklah gmbar sikit... nak tengok

pejuang ALLAH on 4 April 2011 at 07:53 said...

salam,

rasanya ada pembetulan,

"Islam jatuh di Granada pada 1492"

kenapa saya rasa macam 1942?

kurun ke-14, rasanya awal sangat..

mungkin yang lain boleh check semula..

p/s: nice perkongsian

huda on 5 April 2011 at 14:15 said...

betul syu, kejatuhan islam di granada tahun 1492. (bani umaiyah)
masa tu, kerajaan turki uthmaniyah baru naik.

tahun 1924 kerajaan turki uthmaniyah dah jatuh.

Teratak Wihdah Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino