13 Dec 2009

Al Baqarah (2) : 120-121


سُوۡرَةُ البَقَرَة

وَلَن تَرۡضَىٰ عَنكَ ٱلۡيَہُودُ وَلَا ٱلنَّصَـٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَہُمۡ‌ۗ قُلۡ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلۡهُدَىٰ‌ۗ وَلَٮِٕنِ ٱتَّبَعۡتَ أَهۡوَآءَهُم بَعۡدَ ٱلَّذِى جَآءَكَ مِنَ ٱلۡعِلۡمِ‌ۙ مَا لَكَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِىٍّ۬ وَلَا نَصِيرٍ (١٢٠) ٱلَّذِينَ ءَاتَيۡنَـٰهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ يَتۡلُونَهُ ۥ حَقَّ تِلَاوَتِهِۦۤ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ يُؤۡمِنُونَ بِهِۦ‌ۗ وَمَن يَكۡفُرۡ بِهِۦ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡخَـٰسِرُونَ (١٢١)

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.


Asbabul Nuzul:

Dari Ibnu Abbas katanya, "Orang-orang Yahudi Madinah dan Nasrani Najran berharap agar Nabi saw. melakukan salat dengan menghadap ke kiblat mereka. Maka tatkala Allah memalingkan ke Kakbah, mereka merasa keberatan dan putus asa; keislaman mereka tidak dapat diharapkan lagi. Maka Allah pun menurunkan, 'Orang-orang Yahudi dan Nasrani...' sampai akhir ayat."


Ibn Jarir berkata, yang dimaksudkan Allah dari firmannya,

”Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka”

ialah, 'Hai Muhammad, kaum Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu selamanya sebelum kamu mengikuti apa yang mereka sukai dan setujui. Maka carilah keridhaan Allah di mana kamu diutus dengan hak dalam keredhaan itu.'"


Dan Firmannya,

"Katakanlah, 'Sesungguhnya petunjuk Allah itulah yang disebut petunjuk.'"

Bermaksud katakanlah Muhammad, sesungguhnya petunjuk Allah yang aku diutus dengan membawa petunjuk itu ialah petunjuk, yakni merupakan agama yang sahih.


" Dan Sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang kepadamu pengetahuan maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolongmu. "


Ayat ini merupakan amaran keras bagi umat islam agar mereka tidak mengikuti jalan kaum Yahudi dan Nasrani, setelah mereka setalah mereka mengetahui isi Al- Quran dan Sunnahsambil berlindung kepada Allah dari perbuatan mengikuti itu. Ia bukan sahaja amaran untuk Nabi Muhammad SAW tetapi juga kepada seluruh umat islam hari ini.


Pangajaran :

- kita sebagai umat Islam janganlah terikut-ikut dengan budaya yang dibawa oleh orang Yahudi dan Nasrani.

- Hendaklah berpegang kepada Al-Quran setelah mengetahui isi kandungannya dan juga sunnah Rasulullah SAW.


Ayat 121 :


Orang-orang yang telah Kami berikanAl Kitab kepadanya mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itu orang-orang yang rugi.


Ada beberapa pendapat yang merujuk kepada ayat Orang-orang yang telah kami berikan Al-Kitab kepadanya.


1.Abd. Razzaq berkata dari Ma'mar, dari Qatadah, orang-orang itu merujuk kepada orang Yahudi dan Kristian. Juga dipersetujui oleh Abdur Rahman Aslam dan Ibnu Jarir.

2. Said memberitahu dari Qatadah : mereka adalah sahabat-sahabat Rasulullah SAW.


" mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya mereka itu beriman kepadanya. "


1. Abu Al-Aliyah berkata, Ibn Mas'ud berkata tilawah yang betul adalah dengan melakukan apa yang diperintahkan didalam Al- Quaran, meninggalkan apa yang dilarang, membacanya seperti mana yang diturunkan oleh Allah, tidak menukar atau meninggalkan satu ayat pun dan menafsirkan seperti yang sepatutnya ditafsirkan.


2. Umar bin Al Khatab berkata " Orang-orang tersebut adalah mereka yang membaca ayat-ayat yang menyatakan Rahmah Allah, mereka yang memohon akannya dan apabila mereka membaca ayat yang mengandungi seksaan, mereka memohon keampunan daripada Allah .


Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.


dalam surah Huud ayat 17 menjelaskan ayat ini dengan menyatakan orang-orang yang mengingkari Al Quran akan ditempatkan kedalam api neraka.


Pengajaran :

- Sentiasa menjadikan Al- Quran sebagai pegangan hidup, melakukan apa yang diperintahkan didalamnya, dan meninggalkan larangannya supaya kita sentiasa tergolong didalam golongan orang-orang yang beriman.



- 13122009 by mimi =)

0 coretan:

 

Teratak Wihdah Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino