23 Jan 2011

selamat berexam~


Salam,

rasanya, ayat-ayat Quran berikut sgt sesuai ditadabburi terutama bila berhadapan dengan peperiksaan. semoga menjadi penguat semangat & iman sepanjang masa. banyak lagi rasanya yang sesuai.. kalau nak tambah apa2 lagi, sangat dialu2kan ^^


Sebelum peperiksaan:

- perbanyakkan doa, sebab Allah itu Maha Mendengar

(40:60) "Dan Tuhanmu berfirman, berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu.. "

(2:186) "Dan apabila hambaKu bertanya padamu (Muhammad) tentang Aku. Maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran"

- Allah kata mesti berusaha bersungguh-sungguh jgk ;)

(13:11) ".. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sebelum mereka mengubah diri mereka sendiri.."

(94:5-6) "Maka sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan. Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan"

- bertawakkal sepanjang masa

(9:129) "..Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal"


Selepas peperiksaan:

- lepas exam, berdoa & bertawakkal pada Allah. kalau nak rehat boleh, tapi jangan lama2 sgt, teruskan study yg seterusnya.

(2:286) " Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.. "

(94:7) "Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang seterusnya)"


Selepas keluar result:

- alhamdulillah kalau lulus.. :) tp jangan kufur nikmat

(10:12) "Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi sesudah Kami hilangkan bahaya itu darinya, dia kembali (kejalan yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada kami untuk menghilangkan bahaya yang telah ditimpanya. Demikianlah dijadikan terasa indah bagi orang-orang yang melampaui batas"

(39:49) "Maka apabila manusia ditimpa bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila kami berikan nikmat Kami kepadanya dia berkata, 'Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku.' Sebenarnya, itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui"

- tapi kalau gagal,  bersabar dan teruskan usaha..

(2:286) "Allah tidak membebani seseorang itu sesuai dengan kesanggupannya.."

(12:87) ".. Dan janganlah kamu putus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari Rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir."

- dan janganlah anggap Allah sengaja nak menyeksa hamba2Nya

(29:10) "Dan di antara manusia ada sebagian yang berkata 'kami beriman kepada Allah', tetapi apabila dia disakiti (kerana dia beriman) kepada Allah, dia menganggap ujian manusia itu sebagai seksaan Allah. Dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu, nescaya mereka akan berkata 'sesungguhnya kami bersama kamu'. Bukankah Allah mengetahui apa yang ada di dada semua manusia?"


~~~~


Antara masa-masa yang Allah suka untuk mengabulkan pemintaan hamba2Nya:

- Sepertiga Akhir Malam

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda.
"Sesungguhnya Rabb kami yang Maha Berkah lagi Maha Tinggi turun setiap malam ke langit dunia hingga berbaki sepertiga akhir malam, lalu berfirman ; barangsiapa yang berdoa, maka Aku akan kabulkan, barangsiapa yang memohon, pasti Aku akan perkenankan dan barangsiapa yang meminta ampun, pasti Aku akan mengampuninya." (Shahih Al-Bukhari, kitab Da'awaat bab Doa Nisfullail 7/149-150)

- Tatkala Berbuka Puasa Bagi Orang Yang Berpuasa

Dari Abdullah bin 'Amr bin 'Ash Radhiyallahu 'anhu bahawa dia mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.
"Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak". (Sunan Ibnu Majah, bab Fis Siyam La Turaddu Da'watuhu 1/321 No. 1775. Hakim dalam kitab Mustadrak 1/422. Dishahihkan sanadnya oleh Bushairi dalam Misbahuz Zujaj 2/17) 

- Setiap Selepas Solat Fardhu

Dari Abu Umamah, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam ditanya tentang doa yang paling didengari oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala, baginda Shallallahu 'alaihi wa sallam menjawab.
"Di pertengahan malam yang akhir dan setiap selesai solat fardhu".
(Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da'awaat 13/30. Dishahihkan oleh Al-Albani di dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi 3/167-168 No. 2782).

- Doa Ketika Waktu Sujud di Dalam Solat

Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.
"Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhl ah berdoa keraan saat itu sangat tepat untuk dikabulkan". (Shahih Muslim, kitab Shalat bab Nahi An Qiratul Qur'an fi Ruku' wa Sujud 2/48)

- Ketika Iman Meningkat Kerana Mentaati Allah

Sabda Rasulullah s.a.w: “ …dan adalah hamba-Ku mendekatkan dirinya kepada-Ku dengan ibadah yang sunat sehingga aku mencintainya. Jika aku sudah mencintainya , aku akan menjadi pendengarannya yang dengannya dia mendengar dan penglihatannya yang dengannya dia melihat dan tangannya yang dengannya dia menyentuh dan kakinya yang dengannya dia melangkah, dan jika dia meminta akan ku berikan , dan jika dia meminta perlindungan nescaya akan kulindungi …”  (HR al-Bukhari )


Dan banyak lagi masa2 lain. Tapi sebenarnya pada setiap masa kita dituntut untuk berdoa kepada Allah, semasa berdiri, duduk atau berbaring. Dan Allah akan mengabulkan permintaan hambaNya pada apa keadaan pun dia berdoa.

AlQuran mengajar kita untuk berdoa setiap masa, kalau selak2 Quran, mesti ada ajar cara2 berdoa masa nampak keindahan ciptaan Allah, mendengar berita buruk, berdepan dengan kesusahan, etc..  bes kan, Quran tu? :)

Selamat berexam semua ahli wihdah!

0 coretan:

 

Teratak Wihdah Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino