10 Mar 2010

Tadabbur Al Baqarah ayat 164-167


Ayat 164 :
 Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.

Pada setiap penciptaan langit dan bumi, Allah telah menetapkan kadar dan ketetapanNya seperti yang telah tertulis dalam Al-quran. Bagi orang-orang yang mengikuti peraturan yang sudah ada dalam Al-Quran akan merasa nikmat Allah dalam penghidupan dan kehidupan di atas dunia ini.  

Ayat 165: 

(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).

Manusia itu sentiasa menzalami diri sendiri dengan mengingkari perintah Allah. Persoalan yang perlu kita fikirkan sentiasa, ADAKAH SAYA MENZALIMI DIRI SENDIRI? Kita haruslah sentiasa bertaubat dan memohon ampunan pada Allah. Sebagai seorang manusia, kita tidak terlepas dari dosa dan menzalimi diri sendiri. Senantiasa lah membersihkan diri dan hati dengan memperbanyakkan amalan yang di redhai Allah, serta mengingati Allah.

Ayat 166 : 
(Iaitu) ketika ketua-ketua yang menjadi ikutan itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutnya, sedang kedua-dua pihak melihat betapa ngerinya azab seksa itu, dan (ketika) terputusnya segala hubungan di antara mereka.

Di akhirat nanti, kita tiada hubungan dengan orang lain. Masing-masing pada ketika itu, sibuk dengan perhitungan amalan masing-masing. Amalan yang baik akan cepat dihisab manakala amalan yang buruk dan jahat, akan banyak di azab dan lambat di hisab. Setiap orang akan berlepas tangan, dan hanya amalan sahaja yang akan dapat membantu, yakni amalan yang baik. Sebagai seorang muslim, kita perlu yakin bahawa ayat-ayat Allah melalui Quran adalah peringatan untuk setiap diri. Setiap perkara yang ingin kita lakukan perlulah di reflekskan pada suruhan dan larangan Allah, supaya kita menjadi seorang yang sentiasa di bawah rahmat Allah. Ingatlah, bahawa MATI ITU PASTI.

Ayat 167: 

Dan (pada masa yang mengecewakan itu) berkatalah orang-orang yang menjadi pengikut: Alangkah eloknya kalau kami (dengan itu dapat kami berlepas diri daripada mereka sebagaimana mereka berlepas diri daripada kami (pada saat ini)!" Demikianlah Allah perlihatkan kepada mereka amal-amal mereka (dengan rupa yang mendatangkan) penyesalan yang amat sangat kepada mereka, dan mereka pula tidak akan dapat keluar dari neraka.

Pada hari pembalasan nanti, golongan kafir akan minta pada Allah untuk kembali ke dunia. Namun begitu, penyesalan di akhirat nanti adalah tidak berguna sama sekali. Sekarang adalah masanya! Masih ada sisa masa untuk kita menyesal, dan berazam menjadi muslim yang lebih baik. Berazam untuk mentaati segala perintah Allah.

by: Izfa 

0 coretan:

 

Teratak Wihdah Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino